Tredje generationen

Svartvit bild på 2 män framför en lada

I början av 2000-talet var det dags för andra generationen att gå ner i tid och lämna över till nästa. Att generationsväxlingen kom mitt i en tuff period gjorde att tredje generationen tvivlade på om de faktiskt ville ta över.

— Företaget var en halvtimme från konkurs. Allt det farfar hade kämpat så hårt för var på väg att bli ett minne blott. För mig var det ovärdigt. Jag och Erik pratade ihop oss och kände med ens att tillsammans kunde vi klara det här, berättar Emma.

ERIK FYLLER I: — När det väl kom till sin spets så insåg vi rätt fort hur mycket det här företaget betyder för oss. Vi är inte bara uppvuxna med det, det är en del av dom vi är. Det här är vårt arv som vi med stolthet vill förvalta vidare.

Avgörande förändringar

Det har nu gått drygt tio år sedan tredje generationen tog över företaget. För att ta sig ur den dåvarande krisen som rådde insåg de att de behövde göra stora förändringar. På grund av de senaste årens satsningar, som fokuserats på garveriet, hade skomakeriet blivit lidande. De bestämde sig därför att dela upp verksamheten i två separata företag – Kero Leather (garveriet) och Kero Försäljning (skomakeriet), där Emma och Erik gick in i Kero Försäljning. Det visade sig snabbt vara ett klokt beslut för skomakeriet och garveriet som fick ett rejält uppsving.

— Det var utvecklingspotentialen jag såg som gjorde att jag vågade ta över. De senaste fem åren hade bland annat marknadsföringen haft rätt låg prioritet. Vi valde därför att ta nytag och involverade kompetens utifrån. För oss var det nyttigt att göra så, berättar Emma.

Med höga krav på kvalitet

Idag motsvarar arbetsstyrkan på Kero Försäljning sex heltidsanställda som bland annat tillverkar tusentals par näbbskor per år. Sedan 2005 har omsättningen näst intill fördubblats, men Keros målsättning har aldrig varit att bli stora. Vårt fokus har alltid varit att leverera kvalitet. Vi kan heller inte expandera för mycket, dels för att vår råvara är begränsad men även för att det tar tid att få in personal i produktion. Det är ett avancerat hantverk som man måste växa sig in i för att kunna leverera den kvalitet som vi kräver. Vad vi däremot arbetar med är att få bättre lönsamhet i det vi gör, säger Emma.

ERIK FYLLER I: — På Keros utvecklar vi varandra. Vi hjälps åt och lär av varandras styrkor. Det är en fördel i att vara ett litet företag.

0
    0
    Varukorg
    Din varukorg är tomFortsätt handla